Suomen Ilmailuopisto
      in english »

Antti Vesa

First Officer Boeing 757-200, Jet2.com

 

Antti Vesa 757-ohjaamossaValmistuin SIO11 – kurssilta kesällä 2010. Tiesin jo ennen valmistumistani, että maailmanlaajuisen talouskriisin vallitessa ensimmäisen koulutusta vastaavan työpaikan löytäminen tulisi olemaan erittäin vaikeaa. Tästä johtuen olimmekin jo päättäneet kurssikaverini kanssa, että lähtisimme jatkamaan ilmailuopintoja kesän päätteeksi Espanjaan lennonopettajakurssin merkeissä.Lennonopettajakurssin suorittaminen Espanjassa kesti hieman yli kuukauden, jonka aikana Madridin ympäristö tuli melko tutuksi. Maisemat, jotka avautuivat ilmasta käsin, olivat vaikuttavia. Peltojen ja metsien sijaan pääsimme ihailemaan muun muassa keskiaikaisia linnoja ja roomalaisten rakentamia akvedukteja. Kurssin suorittaminen Espanjassa oli kokonaisuudessaan rikastuttava kokemus, josta on ollut hyötyä myöhemmin urallani.Helmikuussa 2011 toiveeni kävi toteen ja onnistuin saamaan työpaikan Air Finlandilta. Aika, jonka sain työskennellä Air Finlandilla, oli erittäin mielenkiintoista ja monipuolista. Sain kokemusta muun muassa ETOPS- ja MNPS-operoinnista, josta on ollut hyötyä nykyisessä työpaikassani. Eksoottisin kohde, joka jäi mieleeni, oli Bagdad. Ilmailuopiston tarjoama koulutus antoi hyvät valmiudet toimia perämiehenä Air Finlandilla, siitä huolimatta opiskeltavaa oli paljon ja aikaa kaiken omaksumiseen oli rajoitetusti. Valitettavasti kesällä 2012 yhtiö ajautui taloudellisista vaikeuksista johtuen konkurssiin ja löysin itseni jälleen työhakemuksia täyttämästä. Tällä kertaa minulla oli kuitenkin hieman enemmän lentokokemusta ja voimassa oleva B757/767 tyyppikelpuutus.Muutaman kuukauden aktiivisen työnhaun tuloksena sain kutsun työhaastatteluun Englantiin. Viikkoa myöhemmin sain työtarjouksen ja maaliskuussa 2013 oli aika muuttaa Englantiin. Ennen töiden aloittamista minun oli kuitenkin muutettava Suomen ilmailuviranomaisen myöntämä JAR – lupakirja Englannin ilmailuviranomaisen myöntämään EASA – lupakirjaan. Muutosprosessin läpivienti kesti omalla kohdallani reilut 3kk.
Air Finlandilta saatu korkeatasoinen koulutus ja oppi helpottivat huomattavasti siirtymistä seuraavaan työpaikkaan. Kohteet ovat olleet uudessa työpaikassani pääosin tuttuja ja lentokoneen operointiproseduurit lähestulkoon samoja. Työtahti sen sijaan on ollut aivan toista luokkaa. Neljästä seitsemään reissua kuukaudessa on vaihtunut 12–15 reissuun kuukaudessa. Yksi reissu käsittää lennon kohteeseen, tunnin mittaisen ”käännön” kohteessa ja paluulennon. Kanssakäyminen englantilaisten kanssa on ollut helppoa ja mutkatonta sekä ohjaamossa, että sen ulkopuolella.
Lennonopettajan kelpuutusta olen pyrkinyt hyödyntämään aina, kun aika on riittänyt. Erityisesti Air Finlandin konkurssin jälkeen, ennen kuin aloitin työt Englannissa, sain kerättyä arvokasta kokemusta lennonopettajana.
Liikennelentäjän ammatti on mielestäni erittäin mielenkiintoinen. Se on tarjonnut henkeäsalpaavan hienoja näköaloja ja unohtumattomia kokemuksia. Joka päivä tuo tullessaan erilaisia haasteita ja niiden selvittäminen tuo vaihtelua työpäivään sekä tarjoaa myös onnistumisen elämyksiä. Työ on vastannut odotuksiani täysin ja olen ammatinvalintaani todella tyytyväinen. Satoi tai paistoi, pilvien päällä paistaa aina aurinko.



Facebook


Suomen Ilmailuopisto Oy
Ilmailuopistontie 221
28540 PORI

Y-tunnus 1728925-0

Puh 02 6301 700
Fax 02 6301 719
info@finaa.fi