Suomen Ilmailuopisto
      in english »

Jarkko Helenius

First Officer, ATR 42/72, Flybe Finland

Jarkko Helenius

Valmistuin Porista joulukuussa 2009. Valmistumishetkellä maailmanlaajuinen taloustilanne oli huono ja töitä oli tarjolla kohtalaisen vähän. Aloitin tästä huolimatta aktiivisen töiden etsinnän ja lähetin työhakemuksia vähän joka paikkaan. Jo vajaan puolen vuoden kuluttua sainkin kutsun Air Balticin testattavaksi ja haastateltavaksi. Innokkaana varailin hotellit ja lennot Riikaan, mutta päivää ennen haastattelua tuli ilmoitus koko homman peruuntumisesta. Harmituksesta huolimatta tapahtunut opetti ainakin sen, että ilmailualalla asiat voivat muuttua paljon lyhyessäkin ajassa.

Lopulta keväällä 2011 sain kutsun FlyBe:n tentattavaksi. Mielenkiintoisen ja moniosaisen rekrytointiprosessin jälkeen tuli kauan odotettu kutsu perämieskurssille, joka alkoi syyskuussa 2011. Perämieskurssin jälkeen homma jatkui ATR72/42 tyyppikurssilla, joka päättyi joulukuussa 2011. Suomen Ilmailuopiston antama laadukas ja laaja-alainen koulutus osoittautui tyyppikurssin aikaisessa tiedon tulvassa kultaakin kalliimmaksi.

Varsinainen työ ATR- perämiehenä on vastannut niitä odotuksia, joita itsellä oli lentäjän ammattia kohtaan. Työpäivät ovat välillä pitkiä ja vaativia mutta todella mukavassa työyhteisössä ahertaminen ei edes aina tunnu työltä. Työpäivä alkaa aina tunti ennen ensimmäisen lennon lähtöaikaa, jolloin kokoonnutaan miehistön kanssa briefing- tilaan käymään läpi päivän ohjelma. Briefingissä tarkastellaan mm lennon säät, vierailla lentopaikoilla mahdollisesti odottavat erikoisuudet ja tietenkin matkustajamäärät sekä tankkaus. Tämän jälkeen siirrytään koneelle ja valmistellaan se lentoa varten. Matkustajien tultua kyytiin alkaa matkanteko kohti määränpäätä. ”Maakunnassa” kääntöaika on yleensä noin 30 minuuttia. Tässä ajassa matkustamohenkilökunta valmistelee cabiinin seuraavia matkaajia varten, kapteeni tekee koneen ulkopuolisen tarkastuksen ja perämies valmistelee ohjaamon kotimatkaa varten. Näitä ”legejä” on normaali työpäivän aikana 4-6 kpl.

Mieleenpainuvin asia on ollut kuinka hienosti koko miehistö työskentelee yhteen lennon aikana. Töitä tehdään hyvässä yhteishengessä ja suurella ammattitaidolla. Mukavien työkavereiden kanssa on aina hauskaa lähteä reissuun ja työpäivän jälkeen voi aina lähteä hyvillä mielin kotiin. Lentäjän homma on työtä, jossa yksikään päivä ei ole samanlainen.


Facebook


Suomen Ilmailuopisto Oy
Ilmailuopistontie 221
28540 PORI

Y-tunnus 1728925-0

Puh 02 6301 700
Fax 02 6301 719
info@finaa.fi