Suomen Ilmailuopisto
      in english »

Sami Pasanen

First officer, Cessna Caravan, Susi Air (Indonesia)

Sami Pasanen Caravanin ohjaimissaValmistuin Suomen Ilmailuopiston kurssilta SIO14 vuoden 2012 helmikuussa. Aktiivisen työnhaun jälkeen lentotyötä ei kuulunut, joten päätin laajentaa työnhakua Euroopan ulkopuolelle. Suureksi yllätykseksi sain loppukesästä haastattelukutsun Susi Air:lle Indonesiaan. Hetken mietittyäni varasin lentoliput ja päätin ottaa riskin lähteä maapallon toiselle puolelle työpaikan tähden. Intensiivisten testien ja haastattelujen jälkeen palasin Suomeen odottamaan tietoa. Testeistä noin kuukauden kuluttua oli aika pakata laukut ja jättää avopuoliso hoitamaan arkea Suomessa.

 

Ilmailu on kiinnostanut minua pienestä saakka, mutta missään vaiheessa en suunnitellut ryhtyväni lentäjäksi. Vasta armeijan kutsunnoissa kapteenin kysyessä, eikö kukaan halua hakea lentäjäksi, vastasin kyllä. Päivääkään en ole sen jälkeen katunut. Aloitin siis varsinaisen ilmailu-urani Ilmavoimissa LentoRUK81:ltä. Siviili-ilmailu kuitenkin kiinnosti enemmän kuin sotilaan ura, joten armeijasta päästyäni hain Ilmailuopistolle, jossa pääsin aloittamaan syksyllä 2010.

 

Ilmailuopistolta saatu tietotaito on tullut tarpeeseen ja se on helpottanut sopeutumista lentoyhtiöarkeen. Eritysesti mittarilentotaidot ovat olleet erittäin hyvää tasoa verrattuna kansainväliseen ja värikästaustaiseen lentäjäporukkaan. Suurimpana etuna koen Garmin 1000-järjestelmän osaamisen Phenomin pohjalta, koska se on antanut minulle paljon valmiuksia kehittää muita osa-alueita. Suurin ihmetyksenaihe yhtiössä on kuitenkin ollut, kuinka olemme saaneet monimoottorikoulutuksen Phenom 100:lla.

 

Yhtiönä Susi Air toimii ympäri Indonesiaa lentäen rahtia ja matkustajia. Aloittelevana perämiehenä olen kuukauden välein vaihtamassa tukikohdasta toiseen. Hienoa tässä on, että saa kokemusta vilkkaista lentokentistä kuin myös syrjäisistä lentopaikoista, joissa ei kovinkaan moni ole käynyt. Lisäksi pääsee näkemään Indonesian luonnon monimuotoisuuden paratiisisaarista aina Toba-järven ilmastoon, joka on verrattavissa Suomen kesään havupuineen. Alkuun lentäminen on hieman haastavaa, koska ympäristö on niin erillainen verrattuna totuttuun. Lennonjohto, sää ja maahenkilökunta lisättynä ajoittain korkeaan kielimuuriin aiheuttavat ongelmia päivittäin. Kaikki tämä kuitenkin unohtuu lentäessä auringon nousun aikaan savua tupruttavien tulivuorten välissä. Sitä paitsi joka päivä oppii jotain uutta ja aina kehittyy hieman jollain osa-alueella.

 

Työskentely on ollut pitkälti sitä mitä odotinkin ja pitkien päivien päätteeksi jopa lentäminen alkaa tuntua työltä. Silti jokaisessa päivässä on jotain uutta ja mielenkiintoista, joka pitää lentämisen mielekkäänä. Tylsää lentäminen täällä ei ole, siitä pitävät huolen päiväntasaajan ukkosmyrskyt ja vesipuhvelilaumat kiitotiellä. Jos on mahdollisuus lähteä hieman Ruotsia kauemmaksi ja ainainen pilvessä jäätäminen alkaa tympiä, kannattaa lähteä hakemaan kokemusta ulkomaille. Suosittelen!


Facebook


Suomen Ilmailuopisto Oy
Ilmailuopistontie 221
28540 PORI

Y-tunnus 1728925-0

Puh 02 6301 700
Fax 02 6301 719
info@finaa.fi